**

Blog : Construct - OpenSource editor 2D her



9 .12. - gamedev: Scirra Construct je vyvojove prostredi pro aplikace a hry zalozene na DirectX 9. Coz by nebylo v dnesni dobe az tak nic zvlastniho, lec dve nejzajimavejsi veci jsou:

1.
Construct je zcela zdarma a open source, a vami vytvorene hry nepodlehaji dalsim licencnim omezenim od autoru, ci GPL!
2.
Velmi zdarile prostredi a pristup k vyvoji/editaci vytvarenych aplikaci!

Vyvoj Constructu je primarne smerovan k tomu, aby tvorba vasi aplikace/hry byl co nejvice visualni, prehledna, aby prace s editorem presla rychle pod kuzi. A zaroven pri tom vsem nabizi siroke moznosti uprav a nastaveni, moderni efekty, a predevsim vysoky vykon.

Vypichnu nekolik vlastnosti:

- Rychly, hardwarove akcelerovany graficky engine (ktery je sice primarne urcen pro 2D hry, ale zvlada i mensi 3D objekty)
- Moznost visualniho vytvareni beznych jednoduchych desktop aplikaci
- Jiz vyse zminovany unikatni system definice objektu a udalosti
- Sdruzovani objektu do rodin, a kontejneru, kterymi pak lze ovladat objekty globalne
- Podpora vrstev a jejich efektu
- Siroka podpora shader efektu (jak pro objekty, a vrstvy, tak i pro prechody mezi obrazovkami,
moznost vyuziti nekolika shaderu najednou a primo s Constructem je dodano cca 54 hotovych efektu)
- Integrovany graficky editor
- Integrovany fyzikalni engine (Newton)
- Moznost scaleovani casu
- Zkusenejsi uzivatele mohou vyuzit i scriptovani v podobe jazyka Python
- Pro ne je pripraven editor python scriptu, s vypisem funkci, inteligentni napovedou a bankou na snipety
- Integrovany debbuger a profiler
- Pro aplikace ma specialni mensi a rychlejsi runtime (nez pro hry), ale i tak ma i s engine zakladni hra okolo 1.5MB
- Vice nez 60 ruznych pluginu
- Moznost dalsi rozsiritelnosti pomoci vlastnich pluginu (lze stahnout SDK)

Osobne jsem zkusil par ukazkovych prikladu, a vyrobu vlastniho prehravace hudebnich .XM souboru, a opravdu je prace s Constructem, velmi prijemna, a je videt, ze tvurci mysli v kazdem okne, v kazdem dialogu na uzivatele - na to aby mel prehled o projektu, mohl ho efektivne spravovat, a zaroven se soustredil na konkretni ukoly. System programovani eventu pomoci akci je jiz pouzit treba v GameMakeru, avsak zde je jeste dotazen k vetsi celkove prehlednosti projektu, a programovani je diky chytrym nabidkam velmi intuitivni. Snad uplne vsechny prvky UI maji svou pochopitelnou napovedu, pro rychle vytvoreni aplikace ci hry jsou predvytvoreny jednoduche sablony, a ke kazdemu objektu muzete najit prehledny vypis pouzitelnych funkci, ktere se pak objevuji v chytrych nabidkach pri tvorbe akci. Vychytavkou je nejen rychla tvorba samostatneho .exe souboru, ale i moznost vytvoreni instalatoru, nebo v pripade DirectX aplikace i screensaveru.

Nemohu rict, ze Construct je pro uplne zacatecniky, na to je asi GameMaker lepsi. Ale pro rychly vyvoj malych aplikaci ci akcelerovanych DirectX her, je to velmi zajimava volba. Dokumentace je prehledne a srozumitelne zpracovana online formou Wiki, k dispozici je nekolik ukazkovych dem a v ramci diskuzniho fora funguje jiz vlastni komunita.

Construct 0.97.7
http://www.scirra.com/info.php



25.12.2008 NOVINKA! Pripravuji ceskou lokalizaci.




Ulozte si / propagujte tento příspěvek:







Váš komentář:

Kometáře:
01.02. | Raiper34 | raiperGM34@gmail.com | http://www.raiper34.6f.sk |
POzri aj CZ a SVK komunitu na :
www.construct.4fan.cz/forum

21.04. | Robert Bielka | bildo@atlas.cz |
wow. Ta lokalizace... Uz se tesim. Dik za ni.

« | 0 - 2 ( 2 ) | »



Všechny příspěvky: